۱۳۹۰ تیر ۲۷, دوشنبه

صدها نوجوان فلسطینی در زندان‌های اسراییل | منطقه | Deutsche Welle | 18.07.2011


اسراییل از سال ۲۰۰۵ تاکنون بیش از ۸۰۰ نوجوان فلسطینی را به‌خاطر سنگ‌‌پراکنی در دادگاه‌های نظامی محاکمه کرده است. بیشتر این زندانیان، حق ملاقات یا تماس تلفنی با خانواده‌های خود در دوران حبس را نداشته‌اند.

سازمان حقوق بشری"بتسلم" در روز دوشنبه (۱۸ ژوییه / ۲۸ تیر) گزارشی منتشر کرده که مبنی بر زندانی شدن ۸۳۵ نوجوان زیر ۱۸ سال فلسطینی در زندان‌های اسراییل است. این عده در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ در مناطق اشغالی غرب رود اردن دستگیر و توسط دادگاه‌های نظامی محاکمه شده‌اند.

برپایه این گزارش، از میان صدها دستگیر شده، تنها یک نفر تبرئه شده و باقی محکوم به زندان شده‌اند. شمار ۳۴ نفر از نوجوانان بازداشتی، ۱۲ تا ۱۳ ساله بوده و ۲۵۵ نفرشان میان ۱۴ تا ۱۵ سال سن داشته‌اند. تعداد ۵۴۶ نفر بقیه ۱۶ تا ۱۷ ساله بوده‌اند.

سازمان "بتسلم" در گزارش خود قید کرده که این نوجوانان نه از نظر بین‌المللی و نه از جنبه قوانین داخلی اسراییل واجد هیچ حقوقی نبوده‌ و از جمله در زمان حبس، از زندانیان بالغ دیگر تفکیک نشده‌‌اند.

دولت اسراییل در سال ۲۰۰۹ به نقل از نهاد یاد شده، دادگاه نظامی ویژه‌ای در کرانه غربی رود اردن دایر کرد تا به صورت مستقل به پرونده نوجوانان سنگ‌پران رسیدگی کند. در گزارش "بتسلم" آمده که برپایی این دادگاه ویژه به نقض هرچه بیشتر حقوق این نوجوانان منجر شده است.

دستکم سی تن از جوانان فلسطینی، ‌تجربیات دهشتناک خود در دوران زندان را به سازمان "بتسلم" منتقل کرده‌اند. سربازان اسراییلی آنها را نیمه‌شب دستگیر کرده و اجازه نداده‌اند تا والدین‌شان آنها را در مسیر زندان همراهی کنند. دو سوم این زندانیان شهادت داده‌اند که بازجویی‌‌‌ها توام با خشونت بوده‌ و متهمان در فاصله بازجویی، ‌اجازه رفتن به توالت، خوردن یا نوشیدن چیزی را نیز نداشته‌اند.

دادگاه نظامی اسراییل برای مجازات کودکان و نوجوانان فلسطینی سنگ‌پران در بیشتر موارد رای زندان صادر کرده است. ۹۳ درصد از کسانی که در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ دستگیر شده‌اند، احکامی بین یک روز تا ۲۰ ماه زندان دریافت کرده‌اند. ۱۹نفر از مجازات شوندگان زیر ۱۴ سال سن داشته‌اند و این در حالی است که طبق قوانین اسراییل، افراد زیر این سن نباید به زندان فرستاده شوند.

اما ارتش اسراییل در واکنش به گزارش سازمان "بتسلم" خاطرنشان کرده که گروه‌های شبه‌‌نظامی فلسطینی، از کودکان و نوجوانان به منظور حمله به اسراییل سوءاستفاده می‌کنند. ارتش اسراییل می‌گوید که دادگاه‌های نظامی ناچارند با این نوجوانان و خانواده‌هایشان مقابله کنند زیرا مبنای اقدامات تروریستی آنها، انگیزش‌های ایدئولوژیک است.

در پاسخ ارتش اسراییل به سازمان "بتسلم" آمده که سوءرفتار با نوجوانان فلسطینی دستگیر شده در زمان بازجویی نیز قابل بررسی و پیگیری نیست، زیرا همه چیز بر اساس شهادت شهودی استوار شده که ناشناس مانده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر