۱۳۹۰ تیر ۲۷, دوشنبه

- واکنش چهار سازمان بین المللی حقوق بشری نسبت به موج جدید بازداشت هنرمندان

در ادامه واکنش ها نسبت به ربایش و بازداشت پگاه آهنگرانی، هنرمند و بازیگر مردمیِ سینمای ایران، و همچنین بازداشت چند تن دیگر از هنرمندان کشور، چهار سازمان غیر ایرانی فعال در زمینه آزادی بیان، طی نامه ای خطاب به رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، از "موج تازه بازداشت روزنامه نگاران و فیلمسازان" ابراز نگرانی کرده اند.


هرانا اعلام کرده است که مدیر کل کمیته حمایت از روزنامه نگاران (آنیس کلامان)، مدیر کل سازمان آرتیکل ۱۹ (جول سیمون)، مدیر کل سازمان روزنامه نگاران کانادایی برای آزادی بیان (آنی گیم) و ادیتور نشریه ایندکس برای سانسور (جو گلنویل) این نامه را امضا کرده و خطاب به صادق لاریجانی نوشته اند "ما مطلع شده ایم که مهناز محمدی در زندان اوین به سر می برد. او در روز ۵ تیر در خانه اش در تهران دستگیر شد. ما به دلیل گزارش های منتشره درباره اینکه او تاکنون اجازه تماس با خانواده و وکیل خود نیافته و همچنین نیاز وی به مراقبت های پزشکی به دلیل مشکلات جسمی، نگران وضعیت او هستیم."


مهناز محمدی یک بار دیگر هم در روز ۸ مرداد ۱۳۸۸ و در مراسم چهلم کشته شدن کشته شدگان حوادث ۳۰ خرداد ۸۸ تهران به همراه جعفر پناهی و چند سینماگر دیگر بازداشت شده بود.


از آثار مهناز محمدی می توان از مستند "زنان بدون سایه" و مستند "ما نیمی از جمعیت ایران هستیم" درباره مطالبات زنان در انتخابات ریاست جمهوری نام برد که دومی را به همراه رخشان بنی اعتماد ساخته است.


امضاکنندگان نامه، از اینکه مهناز محمدی و پگاه آهنگرانی، "بدون هیچ اتهامی بازداشت شده اند و دسترسی به وکیل و امکانات پزشکی مورد نیاز خود ندارند" ابراز نگرانی کرده و خواهان آزادی این دو فعال ایرانی شده اند.


گفتنی است امروز دادستانی عمومی و انقلاب تهران تاييد کرد که پگاه آهنگرانی اوايل هفته گذشته بازداشت شده و ارائه تحقيقات بيشتر در اين زمينه منوط به تکميل تحقيقات است.


طی روزهای اخیر، مرضيه وفا مهر، بازيگر فيلم «تهران من، حراج» نیز دستگیر شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر